- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Martin Wigren
Hej.
Jag har under en längre tid loggat temperatur och RF i en skola under normal drift. Utrustningen var placerad i en korridor samt ett kontor i expeditionen.
När jag räknade ut fukttillskottet på slumpvis valda tidpunkter fick jag 18 av 33 negativa resultat. Resultaten låg mellan -1,3 g/m3 till +1 g/m3.
Är det någon som varit med om detta eller kanske har en teori varför det är så många negativa resultat?
// Martin
Carl AnderssonHej!
Väldigt intressant!
När på året skedde dessa resultat? Jag tänkte spontant om det var under sommaren och det finns en kylanläggning (AC) på tilluften så borde luften torkas (blir kondens i kylsteget) varför tilluften till byggnaden skulle kunna bli torrare än utomhusluften. Bara en spontan idé 🙂mvh
Calle, MalmöPeter BranderKom att tänka på Kajsas doktorsavhandling om fuktbuffring i inomhusmiljön om det kan hjälpa. Annars låter klimatkyla sannolikt.
Martin WigrenHej. Tack för tankar och idéer. Detta skedde både i början av oktober samt slutet av november. Det förekommer ingen kyla av tilluften.
Anders SjöbergNär på dygnet var det negativa fukttillskott?
Min första gissning är att de negativa fukttillskotten förekommer i samband med temperaturförändringar, eller strax efter. Stämmer det?
Andreas Wallin, GKHej!
Jag utför ofta loggningar av ånghalter i utomhusluft, tilluft och rumsluft. Jag har noterat att “negativa fukttillskott” uppstår framför allt av två skäl. För det första kan ånghalten i uteluften variera ganska mycket under en dag då olika torra eller fuktiga luftmassor drar in. Det är vid de tillfällen då ånghalten i uteluften stiger som man momentant kommer att mäta lägre ånghalter i inomhusluften, eftersom luften inomhus är “äldre” och därför torrare än den i utomhusluften. För det andra uppstår “negativa fukttillskott” framför allt då ventilationen är bristfällig, eller obefintlig, som den ofta är på kvällar och helger. Då jämför man ånghalten i uteluften med luft som är många timmar gammal.
För att få rimliga “fukttillskott” får man ofta förskjuta tidsserien för uteluft och rumsluft och göra timmedelvärden för att man ska kunna få stabila och tolkningsbara mätningar.
Daniel KläthHej
<p style=”text-align: right;”>Jag har stött på detsamma i långtidsloggningar i kontor. 3vånings kontor med bibliotek i botten utan kyla, fackverksväggar och gipsbaserad avjämning på betong emellan varje vångingsplan. Vilket material som buffrar fukten vet jag inte men att det inte är mättekniskt det vet jag. Bytte givare inne/ ute flera tillfällen och i flera kontor och mätte över en årstid. Buffringen skedde främst på vintern i mitt fall, men inom att det endast låg inom 1-1.5g/m3 blev det ingen åtgärd utav det.</p> -
FörfattareInlägg