- Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Hej allihop!
Jag har en skadeutredning i en 70-talsvilla (igen..) med lukt. Vi har tagit ut en mängd materialprov från olika delar av byggnaden och kan konstatera att de uttagna bitarna av tryckta syllar stinker nåt alldeles vedervärdigt. Jag har erfarenhet att luktproblem i villa från denna tid kom från fasadpanelen som var struken med Cuprinol, och vill undersöka om panelen kan vara en ytterligare luktkällan så vi har lossat fasadpanelen och kan konstatera att den sitter utan luftspalt mot en elefantmatta, sedan vindpapp ( som luktar svagt) och mineralull.
Efter lite detektivarbete har jag fått fram information om färg på panelen. Det står: “gavelspetsar och fasadpanel underhålles med Nordsjö Ädellasyr, bättring Nordsjö Trävärn nr 614”. Jag har bett Nordsjö om innehållsdeklaration och får följande svar: “Trävärn var en biocidprodukt med aktiva ämnen diklofluanid 0,6 vikt% och zinknaftenat 10 vikt%. sedan fanns det ett alkydbindemedel (ca 20 %) och lösningsmedel (lacknafta ca 70%).”
Någon med bättre kemikunskaper än jag (troligen alla) som kan berätta om innehållet och ev risk för lukt?
Med vänlig hälsning, Pia Engman
Hej Pia!
Jag skulle föreslå att Du kontaktar Per-Anders Frändberg på Pegasus lab. Han är duktig på sådana här frågor.
MVH
Jari
Admin
Glömt lösenordet?